Hva er forskjellen mellom sponsormerking og reklame?

Det er forskjell mellom å sponse et program eller en sportssending, og det å vise reklame i forbindelse med et program eller en sportssending. Nedenfor kan du lese mer om denne forskjellen.

Sponsormerking

Sponsormerking kommer opp rett før programmet eller sportssendingen begynner. Dette har en stemme som sier "programmet presenteres av ..." før de aktuelle aktørene leses opp samtidig som logoen deres vises. Et eksempel på sponsormerking kan du for eksempel se før Tid for Hjem sesong 20 episode 1 , hvor blant annet en produsent av maling blir lest opp.

TV 2 Play har for ikke lenge siden lansert abonnement med og uten reklame. Så hvorfor kan vi ikke bare fjerne sponsormerkingen som spilles av før programmet du vil se? Aktøren som oppgis som sponsor har gitt tilskudd til produksjonen eller sendingen av programmet og vi er derfor lovpålagt å vise hvem de er. På denne måten kan du som seer vite hvem det er som har bidratt for at programmet er blitt laget.

Reklamefilm

Dersom du har abonnementet Film og Serier med reklame eller ser på våre lineærkanaler vil du i tillegg til sponsormerking møte på reklame i form av reklamefilmer. Til forskjell til sponsormerking vil en reklamefilm argumentere for at du skal kjøpe et produkt eller en tjeneste. Aktøren som reklamerer har ikke noe tilknytning til produksjonen av programmet. Eksempler på reklamefilmer er filmene som kjemper om priser i Gullfisken.