Videokvalitet på Premier League

Trådløst eller kablet nettverk

Dersom man opplever kvalitetsproblemer med direktesending, vil første råd være å ha nettverkstilkobling via kabel til enheten.

Selv om man har raske nettverkslinjer, har enkelte enheter ikke optimal trådløs nettverksmottaker. Dette kan vise seg ved direktesending hvor det brukes større kapasitet enn ellers ved strømming. Det anbefales å:

  • Restarte router
  • Koble nettverkskabel direkte fra router og inn i enheten som brukes
  • Ta en test av nettverkshastighet på Speedtest.net

Mer utfyllende sjekkliste og informasjon finnes i vår sjekkliste for lav kvalitet.

Kvalitet på sending

Alle livestrømmer er oppgradert per sommeren 2019. Nå har alle strømmer en høyere bitrate, og vi tilbyr 50 FPS også på Smart-TV. Noen eldre modeller av Samsung og LG sine Smart-TV er ikke kompatible med våre 50 FPS-strømmer. Derfor har disse plattformene blitt begrenset til å spille av den nest høyeste bitraten som har 25 FPS. Dette kan påvirke avspillingskvalitet, hvor det ser ut som det hakker i bildet. Da kan anbefalingene vi kommer med nedenfor her hjelpe på med å redusere dette.

Hakking i bildet på Smart TV

De fleste TV-produsentene lager en innebygget funksjon som skal gi bedre bildeflyt og mindre støy i bildet. Dette fungerer veldig bra på tradisjonelle signaler via lineær-TV, men svært dårlig på strømming av innhold. Spesielt strømming av direktesendt fotball. For deg som seer vil det oppleves som hakking og at bilde henger igjen, spesielt i raske bevegelser som et avspark.

Vi anbefaler derfor å skru av følgende funksjoner for å gi best mulig kvalitet:

  • Støyreduksjon, MPEG-støyreduksjon, Auto Motion Plus, Digital støyfri visning

Du kan skru dette av ved å gå til Innstillinger > Bilde > Avanserte innstillinger > Skru av Motion Plus/Støyreduksjon, MPEG-støyfilter og Digital støyfri visning.

Dersom du fortsatt har problemer med TV 2 Play på din Smart TV anbefaler vi deg å ta en omstart av din Smart-TV. Det gjør du ved å trekke ut strømkabelen i ca 60 sekunder.

Prøve ulike strømmer

Alle de store kampene som sendes på TV 2 Play, blir alltid sendt i to strømmer.

Den ene finner du ved å velge kampen du skal se ved å klikke på den enten på fremsiden til TV 2 Play, eller ved å gå inn på kategorien "Sport" og finne den i oversikten der. For eksempel vil "Manchester City - Manchester United" ligge som en egen klikkbar henvisning på forsiden av TV 2 Play når kampen spilles.

Den andre strømmen finner du via Meny -> Direkte TV/Kanaler -> Velg kanalen kampen sendes på.

Har du abonnementet Premier League og sport eller Total på TV 2 Play, så har du direktekanalene TV 2 Sport Premium og TV 2 Sport Premium 2 i ditt abonnement som du finner under "Direkte-TV/Kanaler".

Vi anbefaler alltid at du prøver å bytte mellom disse strømmene, for å se om du merker forskjell på kvaliteten du mottar.

Sjekkliste og videre hjelp

Dersom du fortsatt opplever ustabil sending fra TV 2 Play er det enkelte grep du kan gjøre hjemme for å sjekke om feilen kan ligge lokalt. Vi anbefaler at du går gjennom vår sjekkliste for lav kvalitet, for å eliminere eventuelle feilkilder. I sjekklisten nevnes punkter som kan tas med som informasjon til feilsøking når man kontakter oss direkte for hjelp.

Ofte stilte spørsmål om Premier League finner du her: Slik ser du Premier League på TV 2